Moartea propagandistului Sergiu

Am să vă rog să mă iertați că sunt lipsit de pietate, dar mi se pare jenant și jignitor să îl deplângi pe Sergiu Nicolaescu așa cum ai deplânge un geniu al cinematografiei românești.

Asemenea lui Păunescu – dar mult mai puțin talentat -, Nicolaescu a fost un rapsod al naționalismului ceaușist, un rapsod al al falsului antisovietism cu filmul Dacii, un falsificator al istoriei românești din anii de după 1944.

A putut să facă tot atâte filme cât dorea, fiindcă nu a deranjat cu nimic minciuna propagandei. Și-a inventat o disidență, el, cel care a scuipat pe obrazul partidelor istorice ale României în tot soiul de producții mincinoase, kitschioase și răsuflat patetice.

De fapt, a fost regizorul oficial al ceaușismului, așa cum Leni Riefenstahl a fost regizorul lui Hitler. Cu unica diferență că Leni a fost un uriaș talent.

Sigur că a avut milioane de spectatori, fiindcă a făcut un cinematograf pentru mase: simplificator, fără tensiune sau miză, cu risipă de cai și de gloanțe, maniheist, cu replici de un uriaș umor involuntar (un fleac, m-au ciuruit!).

Așa „mare” cum a fost, nu a obținut niciun premiu internațional de prestigiu.

Nici măcar nu a intrat în vreo selecție! Zero absolut!

Dimpotrivă! A făcut tot ce i-a stat în putință să blocheze accesul la fonduri tinerilor regizori care nu doar au confirmat, ci și au dus filmul românesc în marea sală a filmului internațional.

În rest, a murit un om pe care îl plângem. Și un penultim propagandist pe care îl semnalăm.

 


34 de comentarii la „Moartea propagandistului Sergiu

  1. Pentru Andrei Timis. Pe 1 iulie 2011 (libraria Sadoveanu) s-a lansat studiul intitulat: Pana la Capat! – contributii ale lui Sergiu Nicolaescu la cinematografia nationala. Pe blogul maresalului crai se gasesc discursul de lansare si un interviu luat de catre Stefan Paraschiv, posesorul blogului. Studiul este alcatuit cu referiri exacte la secvente. Este prima lucrare care – fara pretentii exhaustive – ia in analiza (mai mult, sau mai putin) fiecare film al cineastului.

  2. Pingback: PROPAGANDA: SERGIU NICOLAESCU ÎNTRE VARȘOVIA ȘI AGENTUL 007 | News Venture

  3. Mi s-ar parea interesant pentru un doctorand in filmografie sau ceva in genul asta sa studieze cu minutiozitate ansamblul operei lui SN, sa indice cu acribie secventele, replicile, cadrele, impreuna cu sursele lor de inspiratie, pentru ca nu sunt prea multe originale. Ar mai avea de studiat si de evidentiat auto-plagiatul lui SN, care repeta cadre intregi, idei, replici, ba chiar si coloana sonora de la un film de al lui la altul, de parca marile personaje istorice ar fi avut aceleasi idei, in epoci diferite. Apoi, marile filme au mesaje subliminale, chei de interpretare, soprale subtile, pe cand pastisele lui SN au chei transparente si mesaje plate, previzibile si lipsite de poanta. Recunosc, si mie mi-a placut “Nemuritorii”. Mai ales coloana sonora!

  4. Eu am un feeling: cei ce l-au plans pe Păunescu, sunt aceeasi care se intind după coliva lui Sergiulică

  5. Marcele, a apărut domnul Radu Tinu? Interesantă discuţia! Are şi Securitatea vreun merit în opera lui Sergiu N? Eu chiar am o legătură cu el, sînt născut în aceeaşi zi, pe 13 aprilie!

  6. Oameni buni,eu sint ardelean si maghiar,dar in copilarie mi-au placut filmele lui SN,nu prea realizam care-i treaba cu politica,insa am facut scoala de muzica si dupa ce am crescut un pic mi-am dat seama ca muzica din filmul “REVANSA” este copia perfect identica a filmului indian “TOATA LUMEA ESTE A MEA”,din 1973! Dar dupa revolutie a-nceput sa fie cam sovinist asa ca mi s-a schimbat parerea despre el! Dumnezeu sa-l Odihneasca In Pace,ca doar om a fost si el!

  7. Totusi, cel care a scris acest articol are o judecata cam alterata. Ma intreb si eu, ca un cititor si cinefil oarecare, ce intelegi tu prin “falsificarea istoriei” cand este vorba despre film artistic – deci fictiune, poate cu un gram de adevar? Daca facea filme documentare in limbaj de lemn si lipsite de obiectivitate, intelegeam, dar ce rost are sa injuram un regizor pentru opiniile lui politice? Iar filme cu iz nationalist are fiecare natiune, insa nu vad ce e rau in asta.
    Jenant si jignitor e sa injuram tot ce-a insemnat arta inainte de 1990, din motive politice. Dar rapsozii regimului actual cine sunt? Mungiu cu glorificarea avortului sau Tudor Giurgiu cu glorificarea incestului? O sa ramana astia cu ceva in istorie? Mira-m-as… De aruncat cu noroi e usor, dar nu-i bai, Nicolaescu isi are locul lui in cultura romaneasca si nu i-l poate lua nimeni.

  8. Cat de prost sa fii sa afirmi ca dupa SN ramane ceva dar dupa altu’ canci? Adică ar trebui sa fim cu totii oportunisti si comunisti ca sa fim sarutati in buci post mortem?

  9. Munca lui Sergiu Nicolaescu va dainui, pana cand masele se vor destepta, din pacate va lua ceva timp. Ma bucur ca cel putin in TImisoara mai sunt oameni care vad dincolo de falsul cult al personalitatii. Studiez scenaristica si filmul in Marea Britanie si va pot spune cu certitudine ca Sergiu Nicolaescu este absolut nul cand vine vorba despre cinematografia romaneasca/europeana. Vin straini la mine si ma intreaba despre “Moartea Domnului Lazarescu” sau despre “4,3,2” si sunt mandra pentru asta, sunt mandra ca acest cancer al filmelor istorice falsificate, al kitsch-ului asa cum spuneti Dv. Domnule Tolcea, nu a ajuns si inafara, nu ne-a pus o eticheta rasuflata in fata altor cinematografii europene. Ca si tanar in film nu il deplang pe Sergiu Nicolaescu, nu consider ca cinematografia romaneasca a pierdut o stea, tot ce a pierdut Romania este doar un alt om ce era cunoscut de la televizor…

  10. Stiti care e cruda ironie a sortii pentru dvs? Ca amintirea si munca lui Sergiu Nicolaescu va dainui cel putin 100 de ani de acum, pe cand amintirea si munca dvs cat va dainui in eterul timpului?
    Sunteti un om destept dar va lipseste caracterul. Pacat! Aveti o bila neagra pentru ziua de azi!

  11. Felicitări, dom’ Profesor! Aşa mi se făcu iar dor de Timişoara şi de dvs, toată stima pt că vă asumaţi o poziţie nepopulară, cu toate riscurile pe care le implică.

    Nu o să uit cum ne-aţi zis la un moment dat că “Adrian Păunescu e campion absolut al României la curling”. Sergiu Nicolaescu putea fi pe locul 2.

  12. @ abc Nu m-a preocupat opera lui Nicolaescu. Dacă ar fi fost ceva de luat în seamă, ar fi urlat toate Antenele. E bine că a făcut un film băgat în seamă, fie el și de 7 minute!

  13. @ sclav al propagandei. M-ați dat în vileag! Abia am așteptat un asemenea prilej, Am o întrebare: dacă sunteți atât de Mihai Viteazu, de ce nu vă asumați indetitatea? Sau sunteți un criptocomunist cum era comisarul Moldovan?

  14. L-ati uitat pe Vadim Tudor , alt mare propagandist si poet de curte ! Ce bine era daca doar Iliescu ar mai fii fost . . .

  15. cred ca aveti un lapsus. altfel v-ati fi amintit ca “Memoria trandafirului” a intrat in selectie la scurt-metraje, in 1964, la Cannes.
    da, nu e mare lucru, dar e mare diferenta fata de acel sententios “zero absolut” cu care l-ati etichetat pe Nicolaescu.
    e usor sa-i judecam pe altii, sa-i facem praf din tastatura…
    s-aveti un an bun

  16. Voi sunteti gata chiuretati mental, incapabili sa spuneti un “Dumnezeu sa il ierte”.

  17. in mare articolul in care laudati performantele propagandistice vine dintr-o invidie legata de lipsa de rezultate personale in munca promovare a intereselor politice prin productia de arta
    in comparatie cu opera realizata de dumneavoastra filmele create de regizor sunt cunoascute de toata lumea, chiar si de tanara generatie din randul careia aveti studenti
    chiar si scenarile de film sunt mai interesante decat literatura de sertar care lipseste cu desavarsire in ce va priveste
    in 2009 chiar presedintele Basescu a plagiat una dintre replicile din seria peliculelor comisarul Moldovan, mai ales in slujba PDL ati prestat serviciile de reclama pentru candidatii portocalii
    Asa cum spunea in film Lascarica, pot zice nu trageti domn Semaca sunt eu … progagandist de serviciu pentru Ceausescu 2.0., un sclav pentru dictatura prostiei

  18. Monser Marcelino, ca actor si regizor, omul care a trecut Styxuul astazi ,putea concura cu orce star de la H…..ca caracter , ca multi altii care ma-i viecuiesc in Romanica ,=O , barat.

  19. @ profesorul Fellini. Miza e mult mai importantă decât pare. Cultura trebuie consfiscată de acești funcționari staliniști ai chiuretajului mental.

  20. mai ales ca a promis ca dezvaluie cine a tras in oameni, atunci, in 21-22… parca asa tin eu minte ca se lauda… l-am vazut abia dupa acewa, ptr ca in noaptea rev eram in strada, na, iar ma ia gura pe dinainte, e mort, tre lasat in pace

  21. bine punctat si, mai ales, binevenit acest text in contextul bocetului colectiv la capataiului Imensului Propagandist. asemeni lui Paunescu, Sergiu reprezinta doua produse de varf, doua mituri ale ceausismului autohton cu un rol major, deocamdata greu de cuantificat, in indobitocirea “maselor populare”. chapeau bas!

  22. @ Marcel. Asa este, copil fiind … dar am crescut si am inteles si am vazut si altceva. in fine… azi am auzit ca si-a vandut drepturile de autor la trustul lui Sârbu, a luat vreo 300 mii dolari, n-am fost prea atent… cam in acelasi timp petre roman vorbea pe A3 despre Covaci, ca degeaba s-a infuriat Nicu pe Sergiu Nic. ca atunci era altfel cu dr de autor, totul era al statului si ca Ser Nic nu a castigat extraordinar de pe urma filemlor, desi admitea ca o ducea mult mai bine… ceea ce m-a intrigat este masura diferita cu care judecam, probabil in functie de partile implicate. păi, stau si ma intreb, daca SA a putut sa vanda drepturi de autor, de ce n-ar putea Nicu Covaci sa incaseze si el? Asta e dilema mea, de fapt nu e nicio dilema si trebuie sa-i dau dreptate lui Nicu. chiar daca despre morti numai de bine, totusi, parca nu pleaca tocmai curat. iar cea mai mare pata a lui este apropierea de iliescu. si mai am o chestie care ma intriga, despre cartea aceea cu revolutia de acum 1 an sau 1 an si ceva, nu mai retin, de ce tocmai acum a scos-o? Păi, daca a fost în miezul evenimentelor, daca stia tot, de ce n-a tiparit-o atunci, în primii ani, primele luni? avea si memoria proaspata, deh, tot apropierea de tagma lui iliescu… gata, ca a murit…

  23. Nu, nu il PLINGEM. Unii il pling. Altzii – nu. Eu nu uit ce a spus pe 22 decembrie, 1989, in antecamera de la Studioul 4 din TVR – voia sa ceara pe post sa vina ‘guvernul Bobi’. In timp ce intr-o camarutza alaturata, Dinescu se chinuia sa incropeasca acel prim speech, care a si fost dat finalmente pe post. Omul a fost o lichea. Eu nu il pling.

    Am o curiozitate: daca asta era penultimul, cine e ultimul? I.I.?

  24. @ Matei Bîtea. Copil fiind, și mie mi-a plăcut Dacii. Mai apoi mi-am dat seama că acolo e o „șopârlă ceaușistă” cum că romanii ănsemnau sovieticii, iar Decebal era Ceaușescu. E un film de mâna a treia, asta e, nu avem ce face. Asemenea altora din toată creația lui SN.

  25. Absolut important sa ai propria ta opinie .In ziua de azi si cei neutri se duc cu turma fara sa cunoasca nimic,nimic,nimic,ca poporul are cultul personalitatii foarte dezvoltat

  26. mie mi-au placut cateva filme, ma refer la Mihai Viteazu si Nemuritorii si mai vreo doua. in acelasi timp, îmi dau seama că erau bune pentru că erau singurele. era dificil sa le compari cu altceva pentru că doar ale lui existau. cred ca marele lui talent a fost felul în care a stiut sa se „lipească” de mai-marii vremii. a stiut sa obtina tot ce dorea. cum? cum se obtinea pe atunci… (eram copil si ma duceam la cinematograf sa vad Mihai Viteazul, asa e cum spuneti dle Tolcea, era risipa de sange si gloante, ma uitam de cate ori puteam la scena decapitarii lui Fory Eterle, pe atunci credeam ca in fiecare film se moare de adevarat si nu-mi dadeam seama de unde naiba vor atati actori sa vina si s-o mierlească, abia mai tarziu am inteles eu cum era cu trucajele) iar despre drepturile de autor ale lui Covaci… altadată,,,

Comentariile sunt închise.